• One stop shopping
  • Kompetent rådgivning
  • Kvalitets produkter
Choose language

Motorcykel ferieklar

Hvordan forbereder du bedst muligt din MC ferie

At være ude i god tid er altid en god ting - og vi giver dig her en række tips til, hvordan du kan forberede din MC ferie.


Godt at have med på MC ferie

Der er forskel på, hvor meget udstyr motorcyklister ønsker at have med. Nogle vil helst have så lidt som muligt med på ferie, mens andre pakker motorcyklen til bristepunktet. Som hovedregel bør man dog spare på oppakningen – tag for eksempel hellere en lille flaske vaskemiddel med frem for 15 T-shirts.

Se vores huskeliste i boksen til højre.


Pak motorcyklen rigtigt

Generelt bør man pakke sin mc med så få kilo som muligt, da hver centimeter i bredden og højden og hvert ekstra kilo som hovedregel forringer motorcyklens køre- og rangeregenskaber. Når motorcyklen skal pakkes, bør man pakke den efter ”trekantsreglen” (se foto), da det har mindst indflydelse på køreegenskaberne.

En tanktaske egner sig godt til mindre ting, som man tit skal have fat i som eksempelvis kamera, papirer, landkort mv. De tungeste ting, som fotoudstyr, lappegrej og evt. værktøj, lægges nederst i tanktasken. En tætpakket tanktaske kan godt veje op til 15 kg, og den bør ikke rage højere op, end man stadig kan aflæse det meste af instrumenteringen. Bemærk, at tanktasker med magnetholdere kan slette oplysninger på kontokort og lignende, hvis man er uheldig.

Vægten i eventuelle sidetasker bør fordeles ligeligt, og det tungeste skal ligge nederst. Bagagebæreren fungerer glimrende med en letpakket topboks, men en ikke alt for tung vandtæt ”pølsetaske” er også en god løsning. Her finder man også plads til telt, sovepose og liggeunderlag mv.

Alfa og omega er, at man pakker de tungeste genstande så tæt mod midtpunktet på motorcyklen som muligt – brug passagersædet, hvis det er ledigt. Skal oppakningen forblive tør, er det en god ide at pakke det meste i plastposer. Snører man bagage fast, er det måske en god ide at beskytte lakken med en folie eller lignende. Gummi-remme i forskellige længder er også en god løsning til fastsurring. Sørg for, at alt sidder godt fast. At tabe bagagen undervejs kan være livsfarligt! Også for andre.

Herefter er der ikke flere husråd at komme efter, men det bedste er ikke at læsse så meget bagage om bord, at det har en negativ indvirkning på motorcyklens køreegenskaber. Vigtigt er også, at man overholder motorcyklens tilladte totalvægt, og fylder luft i dækkene efter instruktionsbogens forskrifter for maksimal belastning – husk at sænke dæktrykket igen efter rejsen.


Tag ekstra værktøj/reservedele med

Foruden motorcyklens medfølgende værktøjssæt kan det være en god ide at medbringe et multiværktøj som Leatherman eller lignende, da disse både indeholder tang/skævbider, kniv, skruetrækker mv. Manglende størrelser unbrako- og gaffelnøgler i forhold til motorcyklens værktøjssæt kan også vise sig at være praktiske undervejs. Kontroller motorcyklens størrelser af skruer og bolte og tag nødvendigt ekstra-værktøj med.

Af ”reservedele” kan man med fordel pakke et par ekstra sikringer og evt. pærer og tændrør i tanktasken.

Kommer man til at mangle værktøj på turen, kan man som regel låne værktøj på tankstationer, hvor det som oftest også er muligt at købe sikringer mv.


Gå mc’en efter inden rejsen

Afsæt en halv dag i god tid før rejsen til en grundig kontrol af blandt andet motorcyklens sliddele. Pak gerne motorcyklen, så kæde, affjedring og dæktryk kan indstilles herefter. Kør gerne en kort tur på motorcyklen med oppakning og juster affjedringen efter den ekstra vægt


Tjek motorcyklen for…

1. Trænger dækkene til en udskiftning, eller skal en udskiftning undervejs planlægges? Stemmer dæktrykket (med fuld oppakning)?

2. Er kædekittet i god stand, eller skal det skiftes? Er kæden smurt og korrekt justeret (med fuld oppakning)?

3. Er der nok belægning på bremseklodserne, og er skiverne stadig over mindstemål? Test evt. bremserne ved en ”katastrofe-”opbremsning

4. Fungerer lys- og signalanlæg, som de skal?

5. Stemmer olie-, køler- og bremsevæskeniveauet? Skift bremsevæsken, hvis den er over 2 år gammel.

6. Er vindskærmen i rette position (med fuld oppakning), eller skal den justeres?

7. Er batteriet i orden - eller skal der nyt til ? Søg udfra fabrikat og model HER. eller den mere generelle HER.

8. På ældre maskiner er det en god ide at gå kabelsamlinger/stik efter og evt. sprøjte dem med kontaktspray

 
En fuldt pakket motorcykel kan være svær at rangere og kan derfor lettere vælte. Styrtknopper på stel og styr modvirker ofte revnede kåbedele, ødelagte blinklys og brækkede greb – altså måske en overvejelse værd at montere inden turen.


Uheldet er ude – hvad gør jeg?

Når du rejser på motorcykel i Europa, er det en rigtig god ide at medbringe det røde SOS-kort, som viser, at køretøjet er kaskoforsikret. Har du ikke et SOS-kort, fås det hos dit forsikringsselskab, eller du kan downloade det som applikation til din smartphone på www.sos.dk. Skal du uden for EU-området, kræves der måske også et grønt forsikringskort, som fås hos dit forsikringsselskab.


GACELL A/S

GACELL A/S leverer kvalitetsbatterier til konkurrencedygtige priser. Hos os får du profesionel rådgivning, god service og hurtig levering. Er du i tvivl om, hvad du skal bruge, så ring til os, så vi sammen kan finde præcis det batteri, som matcher dit behov.

Kundeservice

Har du spørgsmål til vores batterier eller ladere, står vi altid klar til at hjælpe dig. Vi er ved telefonen alle hverdage fra kl. 8.00 - 16.00 (fredage kl. 15.30), så er du i tvivl om, hvilket produkt, der matcher dit behov, eller finder du ikke det, du søger, så ring og lad os sammen finde den helt rigtige løsning.


Følg GACELL på:

GACELL A/S     Sletten 17     7500 Holstebro     Tlf: +45 961 02 961